Kiek laiko reikia krauti automobilio akumuliatorių?

Automobilio akumuliatoriaus krovimas gali būti gan ilgas, šiek tiek techninio sumanumo reikalaujantis procesas. Tačiau tai nereiškia, kad jūs negalite pasikrauti savo tr. priemonės baterijos. Šiame straipsnyje rasite visą informaciją, susijusią su akumuliatorių krovimu. Taip pat pateikėme išsamias instrukcijas akumuliatoriaus keitimo, testavimo ir tvarkymo procedūroms.

Gero skaitymo! Jeigu norėsite pasikonsultuoti tinkamo krovimo bei testavimo priemonių naudojimo klausimais arba pageidausite rasti prekę akumuliatoriaus priežiūrai, kreipkitės į mus!

Pagrindinis klausimas, kurį mūsų ekspertams užduoda klientai – kiek užtruks baterijos krovimas? Automobilio akumuliatoriaus krovimas gali užtrukti visą parą ar net ilgiau. Pagrindiniai veiksniai, darantys įtaką krovimui:

  • kroviklio tipas – lėtieji krovikliai įprastą 45-60Ah talpos bateriją pakraus per 12-24 valandas. Greitojo krovimo prietaisas šiuos rėžius sumažins iki 4-8 valandų. Įspėjame, kad greitasis krovimas kai kuriems akumuliatoriams gali pakenkti;
  • akumuliatoriaus energijos likutis – jeigu bateriją kraunate ne nuo 0%, įkrovimas užtruks kiek greičiau. Baterijai perkopus 20-30% likutį, krovimas pradeda palaipsniui lėtėti, nes elektronai ir protonai pradeda skirstytis tolygiau;
  • baterijos talpa – kuo didesnė akumuliatoriaus talpa (Ah), tuo ilgiau jį reikės krauti.

Kad tiksliai galėtumėte nustatyti automobilio akumuliatoriaus krovimo laiką, siūlome pasinaudoti šia skaičiuokle. 

Kas yra akumuliatorius ir kaip jis veikia?

Akumuliatorius – tai elektros energiją kaupiantis, saugantis ir tiekiantis prietaisas. Baterijos funkcija atliekama dėka cheminių procesų, vykstančių akumuliatoriaus viduje. Kai akumuliatorius įkraunamas, laidais einantys elektronai baterijos viduje virsta į cheminę energiją. Ši energija baterijoje laikosi iki tol, kol prasideda iškrovimas.

Iškrovimas vyksta naudojant bet kokius elektrinius prietaisus, gaunančius elektrą iš akumuliatoriaus. Cheminė energija akumuliatoriaus viduje atpalaiduojama ir elektronai laidais pasiekia prietaisus.

Kokie yra pagrindiniai akumuliatorių tipai ir jų skirtumai?

Automobilių akumuliatoriai yra skirstomi į tris pagrindinius tipus. Pavadinimai nurodo, kokia technologija naudojama baterijos konstrukcijoje. Dažniausiai tipas yra pagrindinis kriterijus, nurodantis, kaip pasirinkti akumuliatorių automobiliui. Šie tipai dažniausiai naudojami automobiliuose:

  • standartiniai švino rūgštiniai akumuliatoriai – tai labiausiai paplitę, dažniausiai naudojami automobilių akumuliatoriai. Žinoma, naujos gamybos automobiliuose šios baterijos naudojamos rečiau. Tokie akumuliatoriai nėra pritaikyti „Start-stop“, energijos rekuperavimo sistemoms. Jų veikimo principas yra gan paprastas – tiekti energiją automobilio prietaisams ir gauti įkrovą iš generatoriaus;
  • AGM akumuliatoriai – jie irgi klasifikuojami, kaip švino rūgštiniai akumuliatoriai. Tačiau šios baterijos yra pritaikytos dideliam energijos poreikiui. Negana to, jos atsparios gilioms iškrovoms, dėl ko yra tinkamos ir „Start-stop“, ir energijos rekuperavimui. Tai bene dažniausias akumuliatoriaus tipas hibridiniuose automobiliuose, elektromobiliuose;
  • EFB akumuliatoriai – tai vienas iš inovatyviausių sprendimų akumuliatorių rinkoje. Jie yra pritaikyti automobiliams su vidaus degimo varikliais, tinka „Start-stop“ sistemai. EFB baterijų viduje yra švino plokštelės, praturtintos anglimi ir sąveikaujančios su praturtintu elektrolitų mišiniu. Tai reiškia, kad akumuliatorius yra daug atsparesnis oro sąlygoms, vibracijoms, puikiai tinka bekelėje, vairuojant žiemą ir kitomis nepalankiomis oro sąlygomis.

Akumuliatoriaus krovimas, t.y. krovimo laikas nepriklauso nuo paties tipo. Didžiausią įtaką daro akumuliatoriaus talpa (Ah) – kuo ji didesnė, tuo ilgiau akumuliatorių reikės krauti. Tuo atveju, kai baterija gali toleruoti aukštą srovę (A), krovimo procesas vyks greičiau. Akumuliatoriaus talpa ir reakcija į krovimo srovę gali būti įvairi tarp visų tipų (standartinių, AGM, EFB). 

Kokie yra naujausi technologiniai pasiekimai akumuliatorių srityje?

Daugelis didžiųjų gamintojų ieško būdų, kaip gaminti akumuliatorius ekologiškiau ir efektyviau. Tokie gamintojai, kaip „TAB“, „Varta“, „Energizer“ ieško būdų sukurti ilgaamžiškesnes baterijas, kurių gamybos, ardymo ir perdirbimo procesas būtų kuo saugesnis ir ekologiškesnis. 

Todėl net ir standartinės švino rūgštinės baterijos yra gaminamos kiek kitaip:

  • akumuliatoriuose esančios švino plokštelės yra papildomos įvairiomis medžiagomis, kurios ilgina akumuliatoriaus tarnavimo laiką;
  • tobulinama elektrodų sudėtis, dėl ko vidiniai baterijos komponentai yra daug patvaresni;
  • elektrolitų mišiniai yra pastoviai praturtinami įvairiais mineralais, todėl akumuliatorius atsparesnis gilesniems iškrovų, įkrovų ciklams, išgaruoja mažiau vandens.

Negana to, AGM (angl. Absorbed glass mat) ir EFB (angl. Enhanced flooded batteries) akumuliatorių tipai iš esmės yra naujos technologijos. AGM akumuliatoriai pirmą kartą pradėti naudoti 1970 m. JAV, karybos ir laivybos srityse. Laikui bėgant, tokio tipo baterijos pradėtos naudoti automobiliuose. EFB baterijos sukurtos apie 2000 m. ir nuo pat pradžių pradėtos taikyti automobilių pramonėje. Tuo tarpu švino rūgštiniai akumuliatoriai yra seniausi rinkoje – išrasti dar XIX a. viduryje. 

Kokios yra dažniausiai pasitaikančios akumuliatorių problemos ir kaip jas spręsti?

Remiantis mūsų klientų patirtimi, galime išskirti šias pagrindines akumuliatorių problemas:

  • Švino sulfato kaupimasis. Bėgant laikui, kiekvienoje švino rūgštinėje baterijoje pradeda kauptis švino sulfatas. Jis kaupiasi tarp švino plokščių, esančių vidinėje akumuliatorių konstrukcijoje. 
    • SPRENDIMAS: Venkite pilno baterijos iškrovimo, kuris dažniausiai įvyksta tada, kai tr. priemonė nenaudojama ilgą laiką. Jeigu žadate automobilį palikti nenaudojamą ilgam, reikalingas pastovus akumuliatoriaus krovimas su lėto krovimo prietaisu (angl. Trickle charger). Jeigu jūsų baterijoje jau prisikaupė švino sulfatas, atneškite ją mums – mes pasirūpinsime atstatymu!
  • Elektrolito mišinio garavimas. Į standartinių švino rūgštinių akumuliatorių sudėtį įeina elektrolito mišinys su distiliuotu vandeniu. Bėgant laikui, vanduo pamažu garuoja. Jeigu vandens lygis kritiškai sumažėja, akumuliatorius pradeda veikti netinkamai. 
    • SPRENDIMAS: Atneškite akumuliatorių mums ir mes saugiai jį papildysime distiliuotu vandeniu. Arba įsigykite priežiūros nereikalaujantį AGM akumuliatorių.
  • Išorinė korozija. Jeigu akumuliatorių naudojate ilgai, gnybtų jungikliai gali būti surūdiję. Tokie jungikliai trikdo energijos tiekimą ir gali reikšti, jog korozija vyksta ir viduje. Jeigu rūdijimas vyksta ir akumuliatoriaus viduje, jo sutvarkyti nebepavyks.  
    • SPRENDIMAS: Naudokite valgomą sodą ir itin mažą kiekį vandens. Šiuo mišiniu ištrinkite jungiklius ir juos nuvalykite. Nusausinkite ir patepkite antikoroziniu tepalu. Jeigu akumuliatorius vis tiek neveikia tinkamai, atneškite jį mums ir mes įvertinsime, ar galime jį sutvarkyti.
  • Trumpasis jungimas akumuliatoriuje. Liaudiškai vadinamas „trumpinimas“ akumuliatoriuje gali vykti dėl to, nes baterija pažeista išoriškai, yra gamykliškai brokuota arba praleidžia skysčius.
    • SPRENDIMAS: Kuo skubiau stenkitės atjungti tokį akumuliatorių. Tokiu atveju būtinas akumuliatoriaus keitimas, todėl siūlome atvykti į mūsų centrą Vilniuje arba Klaipėdoje, kur ekspertai greitai išrinks tinkamą akumuliatorių bei čia pat jį pakeis.

Kokie yra saugumo reikalavimai, dirbant su akumuliatoriais?

Į akumuliatorių komponentų sudėtį įeina daug sveikatai pavojingų medžiagų. Neretai tos medžiagos gali būti degios ar net sprogios. Todėl rekomenduojame laikytis šių taisyklių, dirbant su baterijomis:

  • visiškai atjunkite akumuliatorių nuo automobilio, užtikrinkite, kad gnybtai nesiliestų prie bet kokių metalinių daiktų, konstrukcijų; 
  • dėvėkite gumines pirštines ir akinius tam, kad akumuliatoriaus skystis nekeltų žalos odai ir akims;
  • dirbkite vėdinamoje patalpoje arba lauke, nes akumuliatorius gali leisti sprogias vandenilio dujas; 
  • dirbant nerūkykite ir pašalinkite viską, kas degu;
  • nepurtykite akumuliatoriaus, jį perkelkite atsargiai tam, kad neišbėgtų elektrolitų mišinys;
  • neleiskite vaikams ir augintiniams būti šalia, nes neatidžiai prie baterijų besialgiantys vaikai ir augintiniai gali kelti pavojų savo ir aplinkinių sveikatai. Gali pakakti tik švelniai trinktelėti į akumuliatorių, kad išsiskirtų kvėpavimo takams ir odai pavojingos dujos.

Standartinio auto akumuliatoriaus krovimas

Turint tinkamą kroviklį, standartinio švino rūgštinio akumuliatoriaus krovimas yra gan paprastas. Svarbiausia krovimą atlikti vėdinamoje patalpoje, kur nėra degių prietaisų. Pats akumuliatoriaus kroviklis turi būti atjungtas nuo elektros šaltinio tol, kol neprijungėte automobilio baterijos. Automobilio akumuliatorius turi būti išimtas iš tr. priemonės. 

Ką turi rodyti testeryje pilnai įkrautas akumuliatorius?

Kai automobilio akumuliatoriaus krovimas baigtas, rekomenduojame patikrinti bateriją su testeriu. Pirmiausia, saugiai atjunkite akumuliatorių nuo kroviklio. Testerį prijungti galite taip:

  1. testerio nustatymuose įjunkite įtampos matavimą su 0-20 voltų rėžiais; 
  2. prijunkite teigiamos (+) srovės laidą prie baterijos, tada neigiamą (-);
  3. pradėsite matyti akumuliatoriaus įtampą ir srovės rodmenis testeryje.

Vienas iš rodmenų, kuriuos jums gali pateikti testeris – įtampa, matuojama voltais (V). Pilnai pakrauto akumuliatoriaus įtampa turi būti tarp 12,6 ir 12,8V. Jeigu testuojate akumuliatorių, kurio pastaruoju metu nekrovėte, įtampa turėtų būti apie 12V. 

Rekomenduojame testerį jungti prie akumuliatoriaus tada, kai automobilis užkurtas, tačiau jokie elektros prietaisai (įskaitant ir šviesas) nėra įjungti. Baterijos įtampa gali svyruoti nuo to, kiek prietaisų yra įjungti. 

Kai kurie testeriai nurodo akumuliatoriaus talpos rezervą. Visų akumuliatorių talpa ilgainiui mažėja ir tam, kad nustatyti, kiek talpos liko, matuojamas baterijos rezervas (angl. „battery health“). Kai kurie testeriai gali procentais nurodyti, koks akumuliatoriaus rezervas. 

Taip pat modernesnis testeris gali nustatyti, kiek šiuo metu pakrautas akumuliatorius. Tai padaroma, remiantis baterijos įtampa – testeris pagal ją apytiksliai nustato iškrovos procentą.

Kaip patikrinti akumuliatoriaus iškrovą su testeriu?

Prijungę testerį, iškart matysite akumuliatoriaus įtampą. Prietaisas ją rodys voltais (V). Kai kurie modernesni testeriai nurodo akumuliatoriaus iškrovą (pakrovimą) procentais. Tai nustatoma apytiksliai, remiantis tuo, kokią įtampą rodo baterija. Jeigu akumuliatorių pilnai pakrovėte, bet testeris rodo mažesnę, nei 80% iškrovą, rekomenduojame tokios baterijos nenaudoti. Tai gali reikšti, kad akumuliatorius yra pažeistas ir itin greitai praranda elektros energiją.

Kokie yra blogo akumuliatoriaus požymiai?

Pastebėjus, kad automobilio elektriniai prietaisai veikia kitaip, nei įprastai, rekomenduojame nedvejoti ir patikrinti tr. priemonės būklę. Dažnu atveju problemos šaltinis gali būti blogas akumuliatorius. Blogo akumuliatoriaus požymiai yra tokie:

  • lėtas variklio užkūrimas – gali būti, kad akumuliatorius nesuteikia pakankamai energijos starteriui, kad automobilis užsikurtų tinkamai;
  • neryškios gabaritinės, ilgosios ir interjero šviesos – silpnėjantis akumuliatorius gali tiekti nepakankamai energijos įvairiems automobilio prietaisams. Jeigu tai šviesos prietaisai, jie gali pradėti šviesti neryškiai;
  • akumuliatoriaus lemputė ant vairuotojo panelės – dažniausiai pats automobilis gali jus įspėti apie blogai veikiantį akumuliatorių. Jeigu užsidegė akumuliatoriaus lemputė ir ji neišsijungia, užvedus automobilį, tai gali reikšti arba tai, kad yra gedimas generatoriuje, arba atėjo metas keisti akumuliatorių.
  • nemalonus kvapas – jeigu užuodžiate kvapą, primenantį supuvusį kiaušinį, tai reiškia, kad akumuliatoriaus konstrukcija pažeista;
  • išsipūtusi baterija – tokio akumuliatoriaus vidiniai komponentai yra pažeisti. Šiuo atveju rekomenduojame vykti pas kvalifikuotus meistrus, nes išsipūtusi baterija gali leisti pavojingas dujas ir kenkti sveikatai;
  • blogai veikiantys elektros prietaisai – jeigu prietaisai veikia ne iškart, striginėja, neįsijungia, kai automobilis užkurtas, gali būti, kad akumuliatorius jiems netiekia elektros.

Kokia turi būti pakrauto akumuliatoriaus įtampa?

Prijungę testerį, jūs taip pat pamatysite akumuliatoriaus įtampą, matuojamą voltais (V). Pilnai pakrauta baterija rodys tarp 12,6 ir 12,8 voltų. Jeigu tikrinate ne pilnai pakrautą akumuliatorių, įtampa turėtų siekti maždaug 12 voltų. Jeigu ši įtampa yra žemesnė ir nesikeičia, nepaisant to, kokia akumuliatoriaus iškrova, tai reiškia, kad baterija yra netinkama naudoti.

Akumuliatoriaus krovimas: ką reiškia amperai?

Akumuliatoriaus krovimo metu, amperais matuojama srovė. Ši srovė eina iš kroviklio į akumuliatorių ir kuo ji didesnė, tuo baterija greičiau kraunama. Vis dėlto nerekomenduojame krauti baterijos su greito krovimo pakrovėjais, nes srovė gali per daug apkrauti akumuliatorių. Jei planuojate krauti akumuliatorių greitojo krovimo prietaisu, pasidomėkite ar jis tam yra pritaikytas.

Kaip įkrauti automobilio akumuliatorių?

Automobilio akumuliatoriaus įkrovimas dažniausiai vyksta savaime, kai vairuojate automobilį. Elektros generatorius veikia, dirbant varikliui. Dėl variklio sūkių vyksta ir generatoriaus motoro sukimasis, kas užtikrina pastovią energijos gamybą ir tiekimą akumuliatoriui.

Tais atvejais, kai automobilis yra ilgai nenaudojamas, išjungus variklį buvo palikti veikti elektronikos prietaisai (pvz. pamiršote išjungti šviesas), akumuliatorius gali pilnai išsikrauti. Taip yra todėl, nes generatorius veikia tik tada, kai automobilis yra užvestas. Neužvestoje tr. priemonėje baterija nėra kraunama ir energiją tiekia iš savo rezervo. Tokį pilnai išsikrovusį akumuliatorių reikia pakrauti krovikliu

Akumuliatoriaus krovimas nėra sudėtingas procesas, jį galima atlikti ir namų sąlygomis.

Priemonės:

  • kroviklis, tinkantis jūsų automobilio baterijai;
  • rekomenduojame dėvėti gumines pirštines, kad apsisaugotumėte nuo elektros srovės;
  • kombinuotas veržliaraktis ar kita priemonė gnybtams atsukti ir nuimti.

Instrukcijos:

  1. Krovimui paruoškite saugią, vėdinamą patalpą be jokių degių objektų.
  2. Prieš atjungdami akumuliatorių nuo automobilio, išjunkite variklį ir pilnai ištraukite raktą iš jungiklio.
  3. Atsukite akumuliatoriaus neigiamą (–) gnybtą ir jį nuimkite. Sukite prieš laikrodžio rodyklę tol, kol pajusite, kad varžtas juda laisviau.
  4. Tą patį padarykite su teigiamu (+) gnybtu.
  5. Užtikrinkite, kad neigiamą (–) gnybtą nuėmėte pirmiau. Jeigu darysite atvirkščiai, gali įvykti trumpasis jungimas. Taip pat automobilio gnybtus patraukite nuo bet kokių metalinių paviršių.
  6. Prijunkite teigiamą (dažniausiai raudonos spalvos) kroviklio gnybtą prie teigiamo akumuliatoriaus jungiklio. Neigiamą (dažniausiai juodos spalvos) gnybtą prijunkite prie nedažytos metalinės automobilio dalies. Šiame žingsnyje kroviklis negali būti prijungtas prie elektros šaltinio.
  7. Nustatykite krovimo srovę – lėtam jau kiek pakrauto akumuliatoriaus krovimui rekomenduojame 2 amperus, o giliam pakrovimui patariame apie 10 amperų.
  8. Prijunkite kroviklį prie elektros šaltinio ir pradėkite krovimą.
  9. Periodiškai tikrinkite kroviklį ir bateriją. Stebėkite, ar prietaisai nekaista.
  10. Baterijai pasikrovus, atjunkite kroviklį nuo elektros šaltinio.
  11. Atjunkite neigiamą kroviklio gnybtą (juodą) nuo metalinės automobilio dalies. 
  12. Atjunkite teigiamą gnybtą nuo akumuliatoriaus.

Baigę krovimą, įsitikinkite, kad:

  • akumuliatoriaus įtampa yra tarp 12,6 ir 12,8 voltų;
  • baterija nėra išsipūtusi ar perkaitusi (normalu, jeigu akumuliatorius šiltas);
  • prijungus akumuliatorių prie automobilio, jis veikia tinkamai, elektros prietaisai dirba sklandžiai.

Jeigu pastebite, kad akumuliatorius išsipūtęs ar perkaitęs, prietaisai veikia netinkamai ar įtampa neatitinka nurodyto intervalo, stenkitės kuo skubiau jį atjungti nuo automobilio.

AGM „Start-stop“ (gelinio) automobilio akumuliatoriaus krovimas, įkrovimas

AGM ir standartinių akumuliatorių krovimas šiek tiek skiriasi. Gelinės baterijos yra jautresnės perkrovimui, dėl to reikalingas tokiam akumuliatoriui pritaikytas kroviklis. Taip pat gelinio akumuliatoriaus krovimo metu reikia užtikrinti, kad krovimo įtampa būtų kiek mažesnė. 

Verta atkreipti dėmesį į tai, kad AGM akumuliatoriai dažnai painiojami su geliniais akumuliatoriais dėl to, nes abiejų konstrukcija yra uždara. Vis dėlto AGM akumuliatoriai yra panašūs į švino rūgštinius, kadangi irgi naudoja skystąjį elektrolitą su distiliuotu vandeniu. Gelinių akumuliatorių elektrolitai yra silicio gelyje, šios baterijos nenaudoja jokių skysčių.

Todėl geliniams akumuliatoriams būtinas kroviklis, pritaikytas išskirtinai šiam tipui. Norint turėti vieną kroviklį daugeliui akumuliatorių tipų, rekomenduojame įsigyti automatinį akumuliatoriaus pakrovėją.

Ar galima krauti AGM akumuliatorių?

AGM bateriją galima krauti ir namų sąlygomis. Tam, kad krovimas vyktų sklandžiai ir saugiai, patariame imtis šių papildomų priemonių:

  1. Prieš kraunant, įsitikinkite, kad jūsų kroviklis tinka AGM akumuliatoriui.
  2. Kraukite pagal akumuliatoriaus gamintojo instrukcijas. Instrukcijoje nurodoma tinkama įtampa, srovė ir krovimo laikas.
  3. Patariame laikytis visų saugumo rekomendacijų, kurias nurodėme.

AGM akumuliatoriai – teisingas krovimas

AGM akumuliatorių krovimas turi būti atliekamas  laikantis visų saugumo rekomendacijų. Šios baterijos yra atsparios įvairiems elektros tiekimo sutrikimams, todėl AGM akumuliatorių lengviau įkrauti, bet būtina naudoti kroviklį, kuris turi AGM įkrovimo funkciją. 

Prieš pradedant krovimą, papildomai įsitikinkite, ar jūsų AGM akumuliatoriaus konstrukcija nėra pažeista. Nepamirškite naudoti baterijai tinkamą kroviklį. 

Kaip atgaivinti, krauti  akumuliatorių, koks yra saugus krovimas?

Kartais akumuliatorius gali būti neveikiantis ne vien tik dėl energijos trūkumo, bet ir dėl to, kad konstrukcijoje yra tam tikrų medžiagų trūkumas. Tai ypač aktualu akumuliatoriams su skystu elektrolitu.

Žinant, kaip atgaivinti akumuliatorių, galėsite užtikrinti ilgesnį jo tarnavimą ilguoju laikotarpiu. Akumuliatoriaus atgaivinimo būdai:

  • elektrolitų papildymas – atidarę akumuliatoriaus vidų, iškart matysite švino plokšteles. Kiekviena plokštelė turi būti apsemta elektrolito mišiniu. Jeigu matote, kad taip nėra, kiekvieną plokštelę papildykite distiliuotu vandeniu. Vandens nepripilkite per daug – plokštelės turi būti vos apsemtos. Taip pat saugokite akis ir odą šio proceso metu. SVARBU: kai kurie akumuliatoriai gali būti neaptarnaujami. Tokių akumuliatorių nemėginkite atidaryti. Prieš pradedant elektrolitų papildymą, įsitikinkite, kad tą galima daryti.
  • akumuliatoriaus sušildymas – šaltas akumuliatorius gali arba išsikrauti, arba netinkamai tiekti energiją. Pastaruoju atveju rekomenduojame akumuliatorių palaikyti netoli radiatoriaus ar kito šilto objekto;
  • baterijos krovimas – pagrindinė priežastis, dėl kurios akumuliatorius neveikia, yra tiesiog išsikrovimas. Baterijų krovimas yra daugmaž standartinis visiems tipams, tačiau AGM akumuliatoriaus krovimas reikalauja tam pritaikyto kroviklio.

Kas yra ir ką reiškia AGM trumpinys, ar tai naujos kartos akumuliatoriai?

AGM (angl. Absorbent glass mat) akumuliatoriai iš tiesų yra vieni iš inovatyviausių akumuliatorių. Naujausios gamybos automobiliuose iš esmės naudojami tik šie arba EFB akumuliatoriai. Kadangi moderniuose automobiliuose naudojama daug elektros prietaisų tiek interjere, tiek pačiame variklyje, reikalingas daug didesnis elektros kiekis. Būtent dėl to AGM akumuliatoriai naujose tr. priemonėse yra naudojami daug dažniau už standartinius.

„Absorbent glass mat“ reiškia „sugeriantis stiklo pluoštas“. AGM akumuliatoriai naudoja  stiklo pluošto audinį į kurį yra absorbuotas elektrolito. Kadangi stiklo pluošto laidumas yra didesnis, elektros energijos mainai vyksta greičiau, t.y. akumuliatorius yra pritaikytas gilesnėms  iškrovoms.

„Start-stop“ (AGM) akumuliatoriai – kas tai ir ką reikia žinoti?

AGM akumuliatoriai yra galingesni, atsparesni ir giliems iškrovų ciklams pritaikyti rūgštiniai akumuliatoriai. Jie, kaip ir standartiniai akumuliatoriai, naudoja skystą elektrolitą. Esminis skirtumas yra tame, kad AGM baterijose tarp švino plokštelių naudojamas stiklo pluoštas, į kurį yra absorbuotas elektrolitas ir jis visada su švino plokštele liečiasi 100%.

Dėl to AGM akumuliatorių rekomenduojame automobiliams su „Start-stop“ sistema (pastovus užvedimas reikalauja dažnos impulsyvios elektros srovės) ir energijos rekuperavimu (pastovus iškrovimas ir įkrovimas).

AGM tipo akumuliatoriai: klientų atsiliepimai

Akumai.lt komanda nusprendė pasiteirauti klientų, kokios jų patirtys, naudojant AGM akumuliatorius. Skaitymui pateikėme tik gramatiškai redaguotus atsiliepimus – turinio aspektu nieko nekeitėme. 

„Pastebėjau, kad įvairūs automobilio prietaisai pradėjo veikti netinkamai, šviesos pasidarė neryškios. Tiesą sakant, net neįtariau, kad tai galėjo būti senas akumuliatorius – ieškojau bėdų su automobilio elektronika, be reikalo panikavau, maniau, kad laukia brangus remontas. Kai supratau, kad tai bėda su akumuliatoriumi, pradėjau ieškotis naujo. Pasidomėjęs apie AGM akumuliatorius, nusprendžiau tokį ir nusipirkti. Važinėju jau tris metus. Nustebino tai, kad nereikėjo jokios priežiūros – per visus tris žiemos sezonus nekroviau nė karto“, – Juozas Grikštas Vaitkus, pavardė.

„Vairuoju seną dyzelį. Jei tik kažkas ne taip su akumuliatoriumi, kuriasi kaip traktorius. Prieš beveik du metus pasikeičiau į AGM. Tai net ir prie žemesnės temperatūros užsikuria be problemų (aišku, jeigu -20C, tai niekas nebepadės sklandžiai užsikurti)“, – Mindaugas Mažutis, pavardė.

„Pas mane 2018 metų „Toyota Camry“ hibridas. Jau du kartus keitėm akumuliatorių. Pirmą kartą automobilį tiesiog nuvežiau į atstovybę. Nežinau, ką ten įdėjo, bet po poros metų prasidėjo problemos – įjungus muziką, neryškiai šviesdavo šviesos. Toks jausmas, lyg važiuotum naktį su dviem žvakėm ant kapoto. Pažįstamas dirba su automobiliais, iškart pasakė, kad čia akumuliatoriaus bėda. Pasidomėjau, ko mano „Toyotai“ reikia, nusipirkau ir nusprendžiau įsidėti pats. Tai buvo AGM akumuliatorius. Iki šiol važinėju be jokių problemų. Tik pats akumas sveria nemažai, keičiant reikėjo paprakaituot“, – Mindaugas, Budrys.

„Jeigu perkat didelį AGM akumuliatorių, tai žiūrėkit su rankenom. Jie sveria daug. Bet pirkti verta, nes žiemą bėdų daug mažiau. Jie atsparesni šaltam orui“,  – Aidas, Jurgutis.

Koks yra gilaus iškrovimo akumuliatorių krovimas?

Gilaus iškrovimo akumuliatoriai, kitaip nei automobilių akumuliatoriai, nėra pastoviai kraunami generatorių. Gilaus iškrovimo akumuliatorių krovimas atliekamas išoriškai – pastoviai išimant bateriją ir ją prijungiant prie kroviklio. Tokios baterijos naudojamos vežimėliuose, keltuvuose, vandens motocikluose, nameliuose ant ratų ir kt. 

Jų krovimo procesas yra toks pat, kaip ir automobilių akumuliatorių, tačiau yra keli momentai, kuriuos verta įsidėmėti:

  1. Visi gilaus iškrovimo akumuliatoriai yra skirstomi pagal tokius pat tipus – švino rūgštinius, EFB, AGM. Taip pat yra geliniai ir ličio jonų tipai. Pasirinkite tokį kroviklį, kuris gali krauti jūsų tipo bateriją.
  2. Krovimo srovė turi atitikti apie 10% akumuliatoriaus talpos. Jeigu baterijos talpa yra 50Ah, pasirinkite 5A srovę.
  3. Kiekvienas gilaus iškrovimo akumuliatorių gamintojas instrukcijoje nurodo, kokia turi būti krovimo įtampa. Tam, kad galėtumėte krauti saugiai, nustatykite nurodytą įtampą.

Kaip pakrauti akumuliatorių be pakrovėjo?

Daugelis žino tradicinį būdą, kaip įkrauti automobilio akumuliatorių – specifiniais laidais prijungti savo akumuliatorių prie kito automobilio baterijos. Žinoma, šis būdas labiau naudojamas tam, kad staigiai užkurti tr. priemonę su išsikrovusiu akumuliatoriumi. 

Yra ir kiti būdai pakrauti akumuliatorių be pakrovėjo.

Akumuliatoriaus krovimas (pakrovimas) automobilyje

Dar vienas itin paplitęs būdas greitai užkurti automobilį su išsikrovusiu akumuliatoriumi – automobilio stūmimas. Įspėjame, kad toks užkūrimas yra nesaugus, nes trumpam turėsite valdyti automobilį su išjungtais vairo ir stabdžių stiprintuvais. 

Tinkamas užkūrimas, stumiant automobilį (tinka tik automobiliams su mechanine pavarų dėže):

  1. Į spynelę įkiškite raktelį ir pasukite jį į „on“ poziciją. 
  2. Nuspaudę sankabos pedalą, įjunkite antrą pavarą.
  3. Paprašykite, kad jūsų automobilį pradėtų stumti. Neatleiskite sankabos pedalo.
  4. Šiek tiek įsibėgėjus, greitai atleiskite sankabos pedalą. Riedėjimas išsuks ir galimai užkurs variklį. 
  5. Užsikūręs variklis pradės sukti generatorių, kuris tieks energiją prietaisams ir baterijai.
  6. Neužgesinkite automobilio. Patariame pavažinėti bent 20-30 minučių tam, kad akumuliatorius gautų pakankamai įkrovos ir galėtumėte automobilį užkurti kitą kartą.

Patartina važinėti leistinu greičiu mieste arba užmiestyje, kad variklis dirbtų aukštesniais sūkiais. Taip generatorius veiks sklandžiau. 

Jeigu vis dėlto turite pakrovėją, o baterija yra šiek tiek įkrauta, taip pat galite krauti neišimtą akumuliatorių. SVARBU: nesupainiokite teigiamų (+) ir neigiamų (–) jungiklių. Netinkami sujungimai sukels trumpą jungimą ir sugadins automobilio elektros prietaisus. Jeigu baterija pilnai išsikrovusi, ją teks išimti.

Kiek laiko turi krauti generatorius?

Nėra konkretaus nustatyto laiko generatoriaus krovimui. Tačiau daugelyje automobilių generatorius bateriją pakrauna iki 80% įkrovos. Jeigu važinėjate dažnai, jūsų akumuliatorius yra kraunamas dažnai, bet trumpai. Tokio rezervo pilnai pakanka, kadangi tinkamai veikiantis generatorius krovimą vykdo tik tada, kai baterija atiduoda daug energijos.

Kokia turi būti automobilio generatoriaus krovimo įtampa?

Tinkamai veikiančio generatoriaus įtampa turėtų būti tarp 13,8 ir 14,5 voltų. Įtampa gali svyruoti, priklausomai nuo to, kiek elektrinių prietaisų šiuo metu naudojate automobilyje. 

Jeigu generatoriaus krovimo įtampa nesiekia 13,8 voltų, tai reiškia, kad krovimo sistemoje yra gedimas. Krovimo įtaisas, kurio įtampa per žema, ilgainiui išsekins jūsų akumuliatorių ir apsunkins automobilio užkūrimą.

Įtampą galite patikrinti su testeriu – užkurkite automobilį, išjunkite visus elektroninius prietaisus ir prijunkite testerį prie akumuliatoriaus.

Tvarkingas automobilio akumuliatoriaus atjungimas ir keitimas

Akumuliatoriaus keitimas gali būti atliekamas ir namų sąlygomis.

Priemonės:

  1. naujas akumuliatorius;
  2. kombinuotas veržliaraktis, smūginė galvutė arba kitos priemonės, padėsiančios atsukti akumuliatoriaus varžtus. Pasirūpinkite, kad priemonės atitiktų akumuliatoriaus varžtų dydį;
  3. guminės pirštinės. Rekomenduojame jas dėvėti viso keitimo metu, nes jos apsaugo nuo elektros srovės.

Automobilio paruošimas:

  • pastatykite automobilį ant lygios dangos;
  • išjunkite variklį ir išimkite raktą iš užkūrimo jungiklio;
  • raskite automobilio bateriją. Dažniausiai akumuliatorius būna prie variklio, po kapoto dangčiu. Kitų automobilių akumuliatoriai gali būti po galine kėde arba viename iš bagažinės skyrelių. Šią informaciją galite rasti gamintojo instrukcijoje.

Keitimo instrukcijos:

  1. Atsukite akumuliatoriaus neigiamą (–) gnybtą. Sukimą atlikite prieš laikrodžio rodyklę. Kai pajusite, kad gnybto varžtas laisvesnis, nuimkite gnybtą nuo akumuliatoriaus. Gnybtą būtinai laikykite toliau nuo akumuliatoriaus ir visų metalinių paviršių.
  2. Lygiai taip pat atsukite ir nuimkite teigiamą (+) gnybtą. Jį laikykite atokiau nuo akumuliatoriaus ir metalinių paviršių, neleiskite gnybtams susiliesti, nes įvyks trumpasis jungimas.
  3. Atraskite varžtus, jungiančius akumuliatorių su laikikliu. Šiuos varžtus atsukite ir akumuliatorių atsargiai iškelkite.  
  4. Paruoškite naują bateriją. Įsitikinkite, kad naujasis akumuliatorius neturi korozijos požymių, jo dydis ir kiti parametrai tinka jūsų automobiliui.
  5. Įdėkite naują akumuliatorių ir jį prisukite prie laikiklio.  
  6. Priveržkite teigiamą (+) gnybtą. Sukite pagal laikrodžio rodyklę tol, kol pajusite, kad varžtas tvirtas.
  7. Lygiai taip pat priveržkite neigiamą (–) gnybtą. 

Patikrinkite:

  • ar gnybtai ir laikiklio varžtai yra tvirti;
  • ar automobilis užsikuria ir prietaisai veikia tinkamai;
  • ar automobilis nerodo įspėjimų apie bateriją.

Jeigu kažkuris iš šių požymių pasireiškia, skubiai atjunkite akumuliatorių.

Akumai.lt ekspertai bateriją gali pakeisti už jus! Atvykite į mūsų centrą Vilniuje arba Klaipėdoje ir mes jums parinksime akumuliatorių bei jį pakeisime už itin mažą kainą!

Kada reikalingas akumuliatorių keitimas?

Dažniausiai automobilio akumuliatoriai gali be priežiūros veikti ilgai. Ypač, jeigu vairuojate dažnai ir automobilį laikote pakankamai šiltoje patalpoje. Tokiu atveju, akumuliatorių keitimas reikalingas maždaug kas 3-5 metus. Tam tikrais atvejais, akumuliatoriaus galima nekeisti ir 7-8 metus. Svarbiausia atkreipti dėmesį į ženklus, rodančius, kad atėjo metas keitimui.

Kaip teisingai pasirinkti akumuliatorių automobiliui?

Visą informaciją apie tai, kaip pasirinkti akumuliatorių automobiliui rasite gamintojo portale, automobilio instrukcijose arba ant akumuliatoriaus, kurį planuojate išimti ir pakeisti. Štai, į ką verta atkreipti dėmesį:

  1. Talpa. Instrukcijoje arba gamintojo portale bus ampervalandėmis (Ah) nurodytas talpos intervalas. Ant senosios baterijos rasite konkretų Ah skaičių. Ieškokite akumuliatoriaus, kuris atitinka šį intervalą.
  2. Paleidimo srovė. Gamintojas visada nurodo, kokia turi būti minimali paleidimo srovė. Ji matuojama amperais (A).
  3. Akumuliatoriaus išmatavimai. Baterijos ilgis, plotis ir aukštis turi būti pritaikytas jūsų automobiliui.

Tam, kad išsirinkti tinkamai veikiantį akumuliatorių, į šiuos kriterijus atsižvelgti yra būtina. Tačiau kitame mūsų straipsnyje rasite detalesnę informaciją ir sužinosite, kaip išsirinkti tokią bateriją, kuri jūsų automobiliui tarnaus ilgai.

Koks akumuliatoriaus tipas naudojamas automobiliuose?

Automobiliuose labiausiai paplitę trys akumuliatoriaus tipai:

  • standartiniai švino rūgštiniai akumuliatoriai – tai dažniausiai naudojami automobilių akumuliatoriai. Jie netinka modernioms „Start-stop“ ir energijos rekuperavimo sistemoms;
  • EFB akumuliatoriai – šie akumuliatoriai panašūs į standartinius švino rūgštinius, tačiau yra labiau pažengę. Netinkantis energijos rekuperavimui, bet idealiai derantis su „Start-stop“ sistema. Tokios baterijos yra atsparios oro sąlygoms.
  • AGM akumuliatoriai – tai vienas iš naujausių akumuliatorių tipų rinkoje jie tinkami ir energijos rekuperavimo sistemoms, ir „Start-stop“ sistemoms, automobiliams su gausia elektros įranga, atsparūs vibracijoms.

Kaip pasirinkti akumuliatorių pagal automobilį?

Lengviausias ir greičiausias būdas pasirinkti akumuliatorių pagal automobilį – tiekėjo portale nurodyti savo automobilio duomenis. Akimirksniu gausite to gamintojo akumuliatorių rekomendacijas.

Jeigu norite išsirinkti akumuliatorių, kuris kuo puikiausiai atitiktų jūsų poreikius, daugiau patarimų rasite čia

Taip pat galite kreiptis į mus. Nurodykite savo automobilio markę, modelį, gamybos metus ir variklį – pasiūlysime kelis geriausius variantus jūsų tr. priemonei!

Kokį akumuliatorių pirkti automobiliui, ar svarbi kaina?

Kaina neturėtų būti pagrindinis kriterijus, perkant akumuliatorių. Įprasta manyti, kad brangesnė prekė – geresnė. Tačiau rekomenduojame tuo nesivadovauti, nes kai kurie gamintojai geba gaminti kokybiškas baterijas sparčiau, dėl ko sumažėja savikaina. O jeigu ieškote pigesnių variantų – mes jums visada rasime sprendimą, kreipkitės į Akumai.lt ekspertus!

Koks akumuliatorius priklauso naujam automobiliui?

Dauguma naujų automobilių naudoja AGM akumuliatorius, nes šiuolaikinės tr. priemonės turi daug įvairių elektros prietaisų, kuriuos energija aprūpinti gali pažangesnės baterijos. Ypač patariame rinktis AGM akumuliatorių, jeigu vairuojate hibridinį automobilį, naudojate „Start-stop“ sistemą. Daugiau apie tai sužinoti galite čia.

Koks akumuliatorius tinka mano senam automobiliui?

Seniems automobiliams dažniausiai tinka standartiniai švino rūgštiniai akumuliatoriai. Jų konstrukcija yra gan paprasta, o ir būtinybės aprūpinti daug įvairių prietaisų nėra. Negana to, tai gana pigios ir kokybiškos baterijos.

Koks reikalingas akumuliatorius mano automobiliui?

Visada patariame rinktis akumuliatorių pagal automobilio poreikius. Jeigu vairuojate tr. priemonę su „Start-stop“, energijos rekuperavimo ir pan. sistemomis, daugeliu atveju patarsime rinktis AGM arba EFB akumuliatorių. Kita vertus, paprastesniems automobiliams pasiūlysime gerus švino rūgštinius akumuliatorius. Kreipkitės į mūsų ekspertų komandą!

Kokie geriausi akumuliatoriai dyzeliui?

Dyzelinių automobilių sukimo momentas tipiškai yra didesnis už tokio pat tūrio benzininių. Dėl to geriausi akumuliatoriai dyzeliui yra tie, kurių paleidimo srovė yra didesnė. Pavyzdžiui, „Audi A3“ modeliams su „2.0 TDI“ dyzeliniu varikliu rekomenduojamas akumuliatorius su 750A paleidimo srove. Tačiau tokiam pat modeliui su „2.0 TFSI“ benzininiu varikliu pakanka baterijos su 640A srove

Taip pat dyzelinio akumuliatoriaus krovimas generatoriumi gali užtrukti šiek tiek ilgiau, nes baterijos su didesne paleidimo srove dažniausiai turi didesnę talpą.